Kako se u 4 koraka evaluira ideja za biznis

4,6 min read929 wordsPublished On: 17. kolovoza 2022.Tags: , ,

Koliko često vam na pamet padnu (na prvi pogled) odlične poslovne ideje? Kako procijeniti koja je ideja za biznis dobra i izvediva, a koja ne? Kada vam se neka ideja svidi nije teško pasti pod utjecaj svih pozitivnih aspekata te ideje i krenuti u akciju. No, nekada treba zastati i proširiti točku gledišta. Ako se ograničimo samo na pozitivne strane, lako se može dogoditi da zapravo ne vidimo prepreke koje mogu uzrokovati neuspjeh.

Kako bi ju kvalitetno procijenili, ideja za biznis mora biti sagledana iz šire perspektive. U nastavku otkrijte koja 4 pitanja si trebate postaviti kako bi uspješno procijenili svaku ideju.

Zašto je moja ideja za biznis dobra?

Podijelite svoju ideju s bliskim ljudima i suradnicima i zatražite povratnu informaciju. Ono što je ključno je dobra priprema, stoga je važno „staviti na papir“ koncept vaše ideje i sve njezine prednosti, a tek onda ju predstaviti drugima.

Kada predstavite ideju zatražite povratnu informaciju i pozorno slušajte. Možda će drugi uočiti nešto što vi niste ili će vidjeti ideju iz totalno drugačije perspektive. Također važno je razgovarati s više osoba jer svatko od nas je različit. Što više povratnih informacija s različitih strana, više ćete proširiti horizonte. Ključno je u ovoj fazi iskreno zatražiti povratnu informaciju i biti spreman čuti i kritike, a ne samo pohvale. Ako ljudi dobiju osjećaj da niste spremni primiti kritike ili da ste previše „zagrizli“ za ideju, neće vam dati iskrenu povratnu informaciju, a to će vas tek odvesti u krivom smjeru.

Kako će vam ovaj korak koristiti? Prije svega moći ćete iskoristiti dobre savjete i dobiti širu perspektivu. Osim toga, na ovom putu možete zainteresirati vaše suradnike ili potencijalne partnere da vas prate na putu razvoja ideje.

Što nedostaje?

Kada ste analizirali i zapisali sve pozitivne strane, vrijeme je za nedostatke. Nakon što sami sagledate ideju iz svih kutova, vrijeme je da pitate druge „što nedostaje?“. Pitajte osobe koje imaju znanje i iskustvo u području koje pokriva vaša ideja za savjet. Oni će vam najbolje reći sve što nedostaje. Ovim pitanjem pokazujete da ste otvoreni za povratne informacije i spremni promijeniti ono što ne valja.

Pravi odgovori na ovo pitanje dati će vam mogućnost da ispravite moguće pogreške prije nego se dogode te prije nego što uopće napravite prve korake u realizaciji ideje.

Što bi rekli kritičari?

Razmislite o tome što bi to vezano za vašu ideju moglo biti predmet kritika i otvorite ta pitanja u razgovoru sa suradnicima ili potencijalnim kupcima. Često unatoč svim naporima ljudi se ustručavaju kritizirati druge, posebno ako ideja dolazi od osobe koja ima određeni viši status u organizaciji ili u društvu. Kada prvi otvorite temu i pokažete da ste spremni na kritike, motivirati ćete i druge da kažu svoje mišljenje. Ali budite oprezni, ovo vrijedi za sva pitanja, nemojte ljude navoditi na odgovore koje želite čuti i neka pitanja budu što otvorenija.

Kritike zapišite, a kasnije ih evaluirajte. One koje su relevantne iskoristite za poboljšanja ili za dodatno istraživanje kako bi kvalitetnije razradili ideju za biznis.

Što učiniti da izbjegnem neuspjeh?

Dobili ste odgovore na prva tri pitanja i uvjerili ste se da je ideja dobra i izvediva? Odlično! Posljednji korak/pitanje je nešto dublja analiza, a s obzirom da je ideja vrijedna truda, neće biti teško odvojiti još malo vremena.

O našim idejama rijetko razmišljamo negativno, što naravno nije loše, ali se potencijalni negativni scenariji trebaju imati na umu. Ako ih kvalitetno predvidimo bit ćemo spremni reagirati na vrijeme. Jedna od boljih strategija/vježbi za izbjegavanje neuspjeha je „Pre-mortem“. Vježbu trebate proći sa svojim timom, a ako ideju razvijate samostalno možete to napraviti s nekim od vaših mentora, prijatelja ili sami.

Zamislite moguće scenarije u kojima bi vaša ideja doživjela neuspjeh. Kada definirate moguće scenarije potrebno je generirati sve moguće relevantne razloge zbog kojih se može dogoditi neuspjeh. Ovo možemo usporediti s vatrogasnom vježbom ili vježbom evakuacije, gdje se u simuliranim uvjetima pripremate za potencijalnu opasnost (u ovom slučaju za vaš biznis). Nakon što generirate moguće razloge neuspjeha razmislite kako ih prepoznati na vrijeme i zapišite konkretne korake koje je potrebno poduzeti u tom slučaju.

Kako u svakodnevnom životu, tako i u biznisu, često se za uspjeh trebamo osloniti na ljude koji nas okružuju. Kvalitetna mreža poznanstava i partnera obogaćuje vas i vaš biznis ili budući biznis te vam širi horizonte u mnogo područja. Nitko od nas ne može znati sve o svakom segmentu razvoja ideje i poslovanja, stoga je mudro okružiti se mentorima, prijateljima i partnerima koji imaju specifična znanja koja vi nemate.

I savjet za kraj: prije nego krenete s postavljanjem ova 4 pitanja mapirajte svoju okolinu. Jednostavnim rječnikom, razmislite koje su to osobe koje možete uključiti u proces razvoja svoje ideje, tko su vam potencijalni partneri, kupci ili mentori.

Sretno s razvojem uspješnog biznisa i ne zaboravite javiti svoja iskustva te kako su vam savjeti iz ovog bloga pomogli u tom procesu. Možeš mi se javiti putem društvenih mreža ili emailom:

Trebate savjete za razvoj vlastitog biznisa? Rezervirajte besplatno online savjetovanje 1-na-1 i rado ću vam pomoći na tvom putu.


Podijelite na društvenim mrežama